Sobestiańczyk, Tomasz2015-06-032015-06-032009Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej. Organizacja i Zarządzanie., 2009 z.45 s.59-77 sum.0137-25990000026701W serii gł. nr 1064http://hdl.handle.net/11652/486Celem artykułu jest przedstawienie zestawu praktyk ITIL jako metody do zarządzania usługami IT oraz scharakteryzowanie ich słabych i mocnych stron. Publikacja opisuje najlepsze praktyki w zarządzaniu działami informatycznymi. Głównym zadaniem tego artykułu jest zaprezentowanie ITIL-u jako metody zarządzania usługami IT oraz scharakteryzowanie mocnych i słabych stron. ITIL jest zbiorem najlepszych praktyk i rekomendacji jak najlepiej oferować usługi IT. Definiowanie procesów, które są jedną z funkcji organizacji oferujących usługi IT jest główną koncepcją ITIL-u. ITIL pozwala używać modeli procesów i usług zarówno dla organizacji rządowych, jak i niekomercyjnych, niezależnie od wielkości jak i typu organizacji.This publication describes the best practice for IT departments named ITIL (Information Technology Infrastructure Library). The main purpose of this article is a presentation ITIL practices as the method of managing IT services and characterizing strong and weak sides. ITIL is a set of recommendations, like effectively and efficiently offer IT services. Defining processes which should function as part of the organization providing IT services is a base of the ITIL conception. ITIL lets model processes both in commercial organizations (e.g. computer, programming companies) as well as non-commercial (government agencies and the like), independently of the size of the company, the type of the organization.application/pdfplStandardy ITIL w zarządzaniu usługami ITITIL standard in it service managementArtykuł