Cink, JacekKosucki, Andrzej2016-07-152016-07-152015Cink J., Kosucki A., Wybrane metody kształtowania prędkości mechanizmów jazdy w celu minimalizacji wahań ładunku. W: Problemy rozwoju maszyn roboczych, Kosucki Andrzej P. (red.), Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej,Łódź 2015, s. 51-64, ISBN 978-83-7283-648-9.978-83-7283-648-9http://hdl.handle.net/11652/1323W pracy opisano sposób sterowania prędkością mechanizmu według metody CST. Dla opracowanego i zweryfikowanego eksperymentem modelu wózka suwnicowego z napędem i zawieszonym na linach ładunkiem przeprowadzono badania symulacyjne, porównując sterowanie metodą CST ze sterowaniem według funkcji trapezowej zapewniającej wytłumienie wahań ładunku w ruchu ustalonym oraz po zakończeniu całego ruchu roboczegoThe method CST of speed control of mechanism is described in the paper. For experimentally verified model of carriage with load suspended on ropes and driving traversing mechanism the simulation tests are done. The control CST and trapezoidal control function, providing damping of load oscillations during steady motion and after all working motion, are compared.plprędkość mechanizmusterowanie prędkościa mechanizmumetoda CSTwózek suwnicowy z napędemfunkcja trapezowaspeed of the mechanismmechanism speed controltrapezoidal functionmotorized crane trolleyWybrane metody kształtowania prędkości mechanizmów jazdy w celu minimalizacji wahań ładunkurozdział książki