Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie
Stały URI zbioruhttp://hdl.handle.net/11652/3684
Redaktor Naczelna: dr hab. inż. Małgorzata Koszewska, prof. PŁ
Z-ca Redaktor Naczelnej: dr inż. Anna Walaszczyk
Redaktor statystyczny: dr inż. Iwona Staniec
Redaktor językowy: dr inż. Dorota Piotrowska, prof. PŁ
Recenzenci: dr hab. inż. Janusz Ziarko, prof. KAFM, prof. dr hab. Tadeusz Grabiński, prof. zw. dr hab. Józef Bendkowski, dr hab. inż. Agnieszka Misztal, prof. PP, prof. dr hab. Marek Bugdol, dr hab. inż. Wiktor Adamus, prof. UJ, dr hab. Joanna Truszkowska, prof. PWSIiP, prof. dr hab. inż. Krzysztof Santarek, dr hab. Elżbieta Jędrych, dr hab. inż. Wojciech Kozak, prof. UEP, dr hab. inż. Tomasz Wasilewski prof. UTH Rad.
Wersją pierwotną/referencyjną wszystkich publikacji przedstawionych w Zeszytach Naukowych Organizacji i Zarządzania jest wersja elektroniczna.
Przeglądaj
Pozycja Badanie i ocena czynników psychospołecznych w mikro-przedsiębiorstwie na przykładzie stanowiska pracownika działu obsługi klienta(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2010) Cukrowska, Lidia; Górska, EwaZagrożenia psychospołeczne, nagminnie niedostrzeganie przez obie strony stosunku pracy, według różnych źródeł są główną przyczyną od 60 do 80% wypadków przy pracy. Szczegółowa analiza środowiska pracy uwzględniająca poza czynnikami fizykochemicznymi, czynniki psychofizjologiczne oraz obejmująca wszystkie aspekty pracy ocena ryzyka zawodowego stanowią solidną podstawę właściwego zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. W artykule przedstawiono wyniki badań własnych dotyczące oceny poziomu odczuwanego stresu przez pracowników działu obsługi klienta w mikroprzedsiębiorstwie. W dalszej części zidentyfikowano zagrażające dobrostanowi pracowników stresory stanowiące podstawę oceny ryzyka zawodowego. W uwagach końcowych wskazano kierunek dalszych badań.Pozycja Broker klastra a Specjalna Strefa Ekonomiczna(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2010) Sikorski, Andrzej; Włodarczyk, Marcin; Bojar, EwaPolityka klastrowa, która została wypracowana przez instytucje Unii Europejskiej, a która jest wdrażana od wielu lat bezkrytycznie przez instytucje państwowe, jest niedopasowana do realiów polskiej gospodarki oraz relacji społeczno-gospodarczych, a przez to nieefektywna. Ostatnie badanie wykonane przez Delloite Business Consulting S.A. Benchmarking klastrów w Polsce – 2010 Raport z badania1 wskazuje, że organizacje klastrowe w Polsce nie są rozwinięte i borykają się z problemami finansowymi oraz problemem nieufności przedsiębiorców wobec swojego otoczenia biznesowego i instytucji państwowych. Raport ten potwierdził stwierdzenia zawarte w raporcie PAG, który zostanie omówiony w dalszej części tej publikacji.Polityka klastrowa jest realizowana przez Urzędy Marszałkowskie, co nie przynosi zakładanych rezultatów, bowiem politycy są bardziej zainteresowani tworzeniem nowych inicjatyw klastrowych niż wspomaganiem i rozwijaniem tych, które sami pomagali powoływać do życia.Celem niniejszej pracy jest przedstawienie koncepcji rozszerzenia kompetencji oraz zakresu działalności Specjalnych Stref Ekonomicznych o działalność brokera klastra. W opinii autorów ustawowe przydzielenie SSE roli brokera klastra, bazując na modelu działań odgórnych (top –down), może przynieść pozytywne rozwiązania i zapewnić budowanie klastrów przez profesjonalne organizacje, posiadające zarówno know-how, odpowiednie zasoby ludzkie oraz istniejące struktury organizacyjne.[...]Pozycja Wybrane formy zbliżania Ukrainy do Unii Europejskiej (UE) jako elementy oddziaływania na funkcjonowanie ukraińskiej gospodarki(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2011) Pakosz, Mieczysław Jan Jerzy; Greta, MariannaOpracowanie dotyczy zacieśniania więzi na linii UE – Ukraina. Jako elementy tej współpracy wybrano udział Ukrainy w programie TACIS, który służy głównie wspomaganiu transformacji systemowej, działań infrastrukturalnych oraz z zakresu ochrony środowiska. Ponadto opisano INOGATE – program dotyczący bezpieczeństwa energetycznego. Nieco uwagi poświęcono także zaangażowaniu euroregionalnemu Ukrainy w Euroregionie Karpackim oraz Bug. Uczestnictwo w programach pomocowych i powiązaniach euroregionalnych tworzy sieć oddziaływań ekonomicznych oraz w zakresie zarządzania pomiędzy partnerami.Pozycja Aspekty e-learningu jako metody nauczania na przykładzie piotrkowskiej platformy e-learningowej(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2011) Sobestiańczyk, Tomasz; Kisielnicki, JerzyCelem artykułu jest przedstawienie e-learningu, jako nowoczesnej metody nauczania, scharakteryzowanie słabych i mocnych stron w oparciu o piotrkowska platformę dydaktyczna.Pozycja Uwarunkowania dla podejmowania działalności gospodarczej w Polsce - próba porównania i oceny(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2011) Roszko-Wójtowicz, Elżbieta; Greta, MariannaKażdy polski obywatel ma prawo do założenia własnego przedsiębiorstwa na terenie Unii Europejskiej. Proces otwierania nowej firmy bądź tworzenia jej oddziału jest uzależniony od praw obowiązujących wszystkie państwa członkowskie oraz przepisów występujących na terenie kraju, w którym działalność gospodarcza ma być prowadzona. Z punktu widzenia przedsiębiorcy tak samo ważna jest opłacalność zakładania firmy w danym regionie wynikająca z sytuacji makroekonomicznej co przychylność władz i nieskomplikowane procedury administracyjne. W celu ujawnienia najbardziej sprzyjających przedsiębiorcom warunków, Bank Światowy opracował Wskaźnik Łatwości Prowadzenia Przedsiębiorstwa (ang. Ease of Doing Business Index). Wskaźnik ten pozwala na uszeregowanie państw w rankingu. Wyższa pozycja na liście wskazuje na lepsze, zazwyczaj prostsze, przepisy regulujące sprawy związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz silniejsza ochronę własności przez prawo. Niniejszy artykuł ma na celu ocenę warunków dla prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Polski na tle pozostałych państw członkowskich UE. W związku z tym zaprezentowane zostaną ogólne wartości rankingu oraz charakterystyki liczbowe dotyczące rozpoczynania działalności gospodarczej w formie spółki z o.o. w latach 2004-2013. Ponadto omówione zostaną wyniki analizy zależności pomiędzy wybranymi zmiennymi z rankingu a liczba podmiotów noworejestrowanych na terenie Polski. Horyzont czasowy analizy zależności został ograniczony do okresu 2004-2011, ponieważ_ na chwile obecna nie występują w bazie Banku Danych Lokalnych bardziej aktualne dane dotyczące wybranych do analizy zmiennych krajowych. Dane empiryczne do analizy pozyskano w formie elektronicznej za pomocą stron internetowych Banku Światowego oraz Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce (Bank Danych Lokalnych). W wyniku przeprowadzonych analiz wykazano, iż Polska znacznie awansowała w rankingu, co potwierdza proces upraszczania procedur związanych z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej. Tym samym na przestrzeni analizowanego okresu zaobserwowano wzrost liczby nowych podmiotów gospodarczych zarejestrowanych na terenie Polski.Pozycja Elementy polityki klastrowej opartej na przekazaniu kompetencji brokera klastra Specjalnym Strefom Ekonomicznym(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2011) Sikorski, Andrzej; Bojar, EwaW październiku 2010 roku Ministerstwo Gospodarki ogłosiło zmianę polityki klastrowej w Polsce i wprowadzenie brokera klastra w postaci Specjalnych Stref Ekonomicznych jako instytucji wspierającej rozwój klasteringu w Polsce. Ministerstwo Gospodarki nie wskazało szczegółowych zadań poszczególnych agencji i roli samorządu oraz planu wdrożenia nowej polityki przedstawiając luźną koncepcje opartą o specjalne strefy ekonomiczne. Pierwszym celem niniejszej pracy jest przeanalizowanie obecnego stanu polityki klastrowej w Polsce i przedstawienie bieżących kompetencji agencji rządowych oraz samorządu regionalnego w kontekście wspierania klasteringu. Natomiast drugim celem jest postawienie pytań o rolę brokera klastra i warunki ukonstytuowania jego działalności w ramach Specjalnych Stref Ekonomicznych na gruncie prawa polskiego oraz powiązania go z innymi aktorami klastra w ramach potrójnej heliksy.Pozycja Wpływ inwestycji w technologie informatyczne na poziom innowacyjności nowoczesnych organizacji(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2012) Bochan, Radosław; Greta, MariannaRozwój obecnych gospodarek zależy w znacznej mierze od wzrostu poziomu ich informacji. Inwestycje w odpowiednie technologie informacyjne oznaczają rozwój gospodarki i podniesienie jej konkurencyjności. Realizacja usług typu e-bussines, e-commerce, e-praca i e-consulting, staje się kluczem do sukcesu gospodarczego i społecznego, zarówno w poszczególnych regionach, jak i w całym kraju. Zmiany poziomu innowacyjności przedsiębiorstw wywierają ogromny wpływ na funkcjonowanie całej gospodarki, sektorów, branż, jak i poszczególnych przedsiębiorstw. Kierowanie własnymi badaniami, które przyczynią się do stworzenia unikalnych produktów, wynalazki, które mogą być przekazane za granicę, są jak najbardziej skutecznymi sposobami na rozszerzenie innowacji. Wymaga to oczywiście rozwiązań systemowych, które pozwolą zbudować odpowiednie ramy prawne, tak aby polski potencjał nie był rozproszony, a polskie ośrodki badawczo-rozwojowe powiększały innowacyjność różnych gospodarek w przyszłościPozycja Bariery wdrażania programu EMAS III w przedsiębiorstwie przemysłu farmaceutycznego(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2012) Fabisiak, Joanna; Penc, JózefW artykule przedstawiono wyniki badań dotyczące barier wdrażania Systemu Ekozarządzania i Audytu EMAS III w przedsiębiorstwie przemysłu farmaceutycznego.Pozycja Bariery wdrażania Total Productive Maintenance w przedsiębiorstwach produkcyjnych(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2012) Pleskot, Małgorzata; Matuszek, JózefWydajność maszyn i urządzeń produkcyjnych jest jednym z istotnych czynników decydujących o sukcesie przedsiębiorstwa. Przygotowanie procesu ukierunkowanego na zwiększenie stopnia wykorzystania parku maszynowego należy do zakresu zadań koncepcji kompleksowego utrzymania ruchu (TPM). W artykule przedstawiono wyniki badań własnych dotyczące barier wdrażania koncepcji Total Productive Maintenance w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Artykuł prezentuje niektóre wyniki badań przedsiębiorstw produkcyjnych zlokalizowanych na terenie całej Polski, z różnych sektorów gospodarki.Pozycja Menedżerowie w kreowaniu zaangażowania pracowników w strategii społecznie odpowiedzialnego przedsiębiorstwa(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2013) Kroik, Janusz; Malara, Zbigniew; Lachiewicz, StefanW artykule pokazano związki między stopniem zaangażowania pracowników a skutecznością wdrażania strategii CSR (Społeczna Odpowiedzialność Przedsiębiorstwa). Po pierwsze, dokonano całościowego przeglądu czynników wpływających na poziom zaangażowania. Po drugie, wskazano te czynniki, które są istotne na potrzeby oceny potencjału pracowniczego w tym zakresie. Odniesiono się również do koncepcji zarządzania przez zaangażowanie, wskazując, że wzmacnia ono szanse powodzenia realizowanych strategii. Podkreślono, że podobne wnioski są aktualne także w przypadku stosowania nowych odmian CSR, na przykład CSV M. Portera. Zaznaczono, że rolę w kreowaniu zaangażowania pracowników pełnią menedżerowie a ich postawa determinuje szanse powodzenia strategii CSR. Na potrzeby wzmocnienia wniosków przytoczono dwa przykłady pochodzące z badań kadry menedżerskiej w Polsce.Pozycja Znaczenie utrzymania potencjału ludzkiego w procesie upadłości układowej(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2013) Wojtkowiak, Grzegorz; Lachiewicz, StefanArtykuł ukazuje rolę zasobów i potencjału ludzkiego w procesie postępowania upadłościowego. Na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa przedstawione są główne problemy związane z restrukturyzacją kadr, odejściami pracowników i frekwencją wpływającą na ogólną efektywność. Wśród wniosków znajdują się wskazania wzajemnej zależności między długością czasu postępowania, wartością zasobów ludzkich a perspektywami przetrwania organizacji.Pozycja Oczekiwania motywacyjne menedżerów średniego szczebla w budownictwie(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2013) Matwiejczuk, Wiesław; Tomaszuk, Anna; Lachiewicz, StefanW artykule zaprezentowano preferencje motywacyjne menedżerów średniego szczebla sektora budownictwa. Badaniami objęto próbę 84 menedżerów zatrudnionych w średnich i dużych firmach budowlanych mających swoją siedzibę na terenie województwa podlaskiego. Preferencje motywacyjne badanych weryfikowano za pomocą autorskiego podziału czynników motywacyjnych. Wyodrębniono sześć grup czynników: związanych z poczuciem bezpieczeństwa, podnoszących poziom życia, związanych z rozwojem, związanych z życiem prywatnym, związanych z przedsiębiorstwem oraz związanych z postrzeganiem własnej osoby i piastowanego stanowiska. Badania wskazują na duży niedobór motywatorów w badanych organizacjach. Spośród czynników w istotny sposób motywujących menedżerów, wiele nie występuje w badanych przedsiębiorstwach. Do czynników najbardziej motywujących należy zaliczyć: stabilność zatrudnienia, awans pionowy, możliwość podnoszenia kwalifikacji, atrakcyjność wykonywanych zadań, samodzielność w podejmowaniu decyzji, satysfakcję, poczucie przynależności do zespołu, pochwałę, wyróżnienie, sprawiedliwe wynagrodzenie, samorealizację, dobrą atmosferę w pracy, prestiż firmy na rynku, premie, realną perspektywę wzrostu płacy, nagrody pieniężne, poczucie równowagi między pracą a życiem prywatnym.Pozycja Zaufanie jako czynnik satysfakcji pracowników(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2013) Biesiok, Grzegorz; Lewicka, DagmaraPraca przedstawia wyniki badań nad aspektami funkcjonowania pracowników w miejscach pracy ze szczególnym uwzględnieniem opinii badanych na temat zaufania. Badania pokazały, że wysoki poziom zaufania pozytywnie wpływał na ocenę pozostałych aspektów rozwoju. Dużą zależność zauważono pomiędzy deklarowanym poziomem zaufania a satysfakcją z pracy.Pozycja Zarządzanie zasobami ludzkimi z perspektywy kosztów transakcyjnych(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2013) Plichta, Jarosław; Lewicka, DagmaraProblem zarządzania zasobami pracy w dobie rozwoju nowoczesnych technologii komunikacyjnych i informacyjnych ujawnia szereg zjawisk i procesów zmieniających tradycyjne podejście do tego kluczowego zasobu każdego przedsiębiorstwa. Stosując podejście instytucjonalne bazujące na teorii kosztów transakcyjnych można próbować wyjaśnić powstawanie struktur sieciowych, outsourcingu czy nowych modeli biznesowych, takich ja Google czy Facebook. Szczególnie te ostatnie wskazują na odmienne podejście do zasobów przedsiębiorstwa, a w szczególności do zasobów ludzkich. Niezależnie jednak od tego rozpatrywanie tych zjawisk w kontekście niepewności, postaw i zachowań oportunistycznych występujących po stronach różnorodnych transakcji czy analiza stopnia specyficzności inwestycji w zasoby pracy w obliczu asymetrii informacji pozwala na sformułowanie szeregu wniosków stanowiących podstawę do dalszych badań w tym zakresie.Pozycja Wymagania zawodowe a wynagrodzenie w subiektywnej ocenie policjantów(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2013) Wiciak, Izabela; Basińska, Beata; Lachiewicz, StefanCelem prezentowanej pracy była ocena związku pomiędzy wymaganiami zawodowymi, związanymi z treścią pracy i organizacją pracy, a otrzymywanym wynagrodzeniem w subiektywnym odczuciu policjantów. Wyniki badania przeprowadzonego w grupie 363 policjantów pokazały, że wymagania organizacyjne, a nie wymagania związane z treścią pracy, wpływają na subiektywną ocenę adekwatności wynagrodzenia. Dla większości policjantów obciążenia związane z wymaganiami stanowiskowymi są równoważone przez zarobki, natomiast wymagania organizacyjne nie są przez wynagrodzenie zbilansowane. Poprawa sprawności zarządzania i doskonalenia organizacji pracy może spowodować wzrost poczucia adekwatności wynagrodzenia wśród policjantów.Pozycja HR Biznes Partner jako współczesne rozwiązanie w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2013) Gołembski, Marcin; Lewicka, DagmaraZmieniające się potrzeby przedsiębiorstw w odniesieniu do usług świadczonych przez działy personalne powodują, że zarządzający zmuszeni są do poszukiwania nowych rozwiązań w zakresie organizacji i realizacji funkcji personalnej. W związku z powyższym, celem niniejszego artykułu jest ukazanie miejsca i roli HR biznes partnera (HR BP), jako współczesnego rozwiązania w zakresie realizacji funkcji personalnej, oraz wskazanie kluczowych korzyści i zagrożeń wynikających z funkcjonowania HR biznes partnera w strukturach przedsiębiorstw. W warstwie empirycznej zaprezentowano wyniki badań autora, w których dominującą metodą badawczą była analiza przypadku.Pozycja Zdolność relacyjna jako determinanta efektów relacji międzyorganizacyjnych(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2013) Wójcik-Karpacz, Anna; Cyfert, SzymonW opracowaniu zidentyfikowano lukę zdolności organizacyjnych i sposoby ich uzupełniania. Przedstawiono także użyteczność jednego z typów zdolności dynamicznych a mianowicie zdolności relacyjnej w kontekście wykorzystywania relacji współdziałania z partnerami zewnętrznymi do budowania przewagi konkurencyjnej.Pozycja Rola pracowniczych programów emerytalnych w systemach wynagrodzeń kadry kierowniczej w sektorze rynkowym w Polsce(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2013) Szczepański, Marek; Lachiewicz, StefanPracownicze programy emerytalne należą do pozapłacowych składników wynagrodzeń. Ich tradycyjna rola polega na budowaniu lojalności, związaniu pracownika z firmą. Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, czy i w jakim stopniu mogą one spełnić tę rolę w ramach pakietów wynagrodzeń dla kadry menedżerskiej w Polsce, w warunkach współczesnej gospodarki rynkowej i jak tego typu długookresowe bodźce motywacyjne są postrzegane przez menedżerów na tle innych benefitów oferowanych przez pracodawców.Pozycja Znaczenie zaangażowania i intencji odejścia dla retencji pracowników w kontekście postrzeganego wsparcia organizacji (POS)(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2013) Gojny, Milena; Lewicka, DagmaraJednym z wyzwań stojących przed menedżerami HR jest zatrzymanie najlepszych pracowników w organizacji. Artykuł stanowi próbę identyfikacji wymienianych w literaturze z zakresu POS warunków, które mogą wpływać na zdolność organizacji do retencji zasobów ludzkich. Wybór perspektywy analizy wynikał z dwóch powodów. Pierwszy, to bezpośredni związek idei POS z zagadnieniem retencji pracowników. Po drugie, katalog czynników, które potencjalnie mogą wpływać na decyzję pracownika o pozostaniu w firmie jest nieskończony. Perspektywa POS zawęża znacznie tę listę. Dobór zaangażowania i intencji odejścia został dokonany na podstawie wyników badań nad POS opublikowanych od 1986 do 2012 roku. W artykule została dokonana analiza literatury w obszarze badań nad zaangażowaniem i intencją odejścia pracy, a także zmiennymi które są z nimi powiązane. Wskazano także na ich znaczenie dla utrzymania pracowników w organizacji.Pozycja Aspiracje kierownicze kobiet w życiu zawodowym, społecznym i politycznym(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2013) Janowska, Zdzisława; Lachiewicz, StefanFunkcjonujące w dalszym ciągu w naszym kraju stereotypy kulturowe sprawiają, że kobiety nie mogą w pełni wykorzystać swoich aspiracji, predyspozycji i kwalifikacji kierowniczych w każdej sferze życia. Choć przez wszystkie lata transformacji udowadniają, że nie tylko chcą zdobywać wiedzę ale potrafią ją wykorzystać w procesie kierowania ludźmi to równy dostęp do pełnienia ról kierowniczych jest jeszcze bardzo daleki. Ciągle pokutuje opinia (stereotyp), że rola zarządcza należna jest głównie mężczyźnie. Stąd też ważnym staje się podjęcie dyskusji nad przyczynami takiej sytuacji, dokonanie diagnozy i sformułowanie wniosków, których uwzględnienie miałoby szansę zmienić istniejący stan rzeczy.