Artykuły (WOiZ)
Stały URI dla kolekcjihttp://hdl.handle.net/11652/182
Przeglądaj
Pozycja Changes of Polish Customers’ Attitudes Towards Non-Ethical Activities of Food Producers(Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, 2014) Baruk, Agnieszka IzabelaArticle’s goal: to identify and carry out a comparative analysis of the changes that occurred in opinions and attitudes of Polish final customers towards unfair activities addressed to them by food producers in the years 2010-2012. Those activities were divided into 3 groups: related to the product, its packaging and advertising. Research approach: striving to achieve the main goal, the author used the analysis of findings of primary surveys, inclusive of the comparative analysis considering the time factor. Basic research findings: based on the findings of primary surveys the author drew the conclusion of a definite growth of the respondents’ radical attitudes in case of product-related activities, what indicates an increase in their sensitivity to such stimuli. At the same time, there took place an apparent growth in the respondents’ tolerance towards controversial activities related to packaging many of which were not any longer considered by a significant part of people as non-ethical, though still more than half of respondents coined most of those activities as unethical. Practical implications: results of the analysis of the changes taking place in the final customers’ opinions and attitudes should direct producers’ activities what is indispensable for implementation of the assumptions of the modern marketing orientation. Social implications: the emphasised in the article divergence between the postulated in the subject literature partner-like approach to customers and the actual behaviour demonstrated by manufacturers, which is aggravated by their non-ethical actions, precludes joint achievement of aims, as it is not then possible to establish a marketing commonwealth of market partners comprising the offerer and customers.Pozycja Price as a determinant of a food product`s image(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2015) Baruk, Agnieszka IzabelaThe article was to achieve two research goals, that is identifying and arranging hierarchically factors which influence the image of a food product and defining the place among them taken by the price. The article is of theoretical-empirical character. In the theoretical part of the article, the method of cognitive-critical analysis of world's marketing and marketing management literature was used In the research part, on the other hand, the method of questionnaires was used to gather primary data and also the method of factors' analysis to carry out statistical deduction. On the basis of research conducted it can be stated that the price of a food product is not a crucial determinant of its image. The first place in the hierarchical structure of image's determinants was taken by brand factor, whereas the last place went to the price. The knowledge of these factors and their hierarchical structure enables the bidders of food products to manage the image effectively and efficiently, which determines the value of research and conclusions drawn from their results.Pozycja Relacje bezpośrednich przełożonych z podwładnymi w ich opiniach(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2013) Baruk, Agnieszka IzabelaW artykule przedstawiono zagadnienia dotyczące relacji bezpośrednich przełożonych z ich podwładnymi. Na podstawie wyników pierwotnych badań ankietowych ukazano i poddano analizie opinie i oczekiwania respondentów reprezentujących pracowników wykonawczych dotyczące relacji łączących ich z bezpośrednimi przełożonymi, jak również zmiany, jakie zaszły w tym zakresie od 2010 roku. Szczególną uwagę zwrócono na stosowane formy przepływu informacji w wymiarze „góra-dół” na temat efektów pracy ankietowanych. Przeanalizowano także postrzegane możliwości wsparcia w sprawach zawodowych i osobistych, jakie mogą uzyskać respondenci od swoich bezpośrednich przełożonych. Przedstawiono ponadto cechy, jakie zdaniem ankietowanych powinien mieć wzorcowy przełożony, co pozwoliło wskazać obszary niespełnionych oczekiwań badanych. Wyniki przeprowadzonej analizy jednoznacznie wskazują na pogarszanie się relacji wertykalnych, czego konsekwencją jest pogłębianie się luki relacyjnej dzielącej bezpośrednich przełożonych i ich podwładnych.Pozycja Rzeczywista i postulowana rola na rynku polskich nabywców końcowych(Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, 2014) Baruk, Agnieszka IzabelaArticle’s goal: the main research goal of this article was identification and analysis of the real market role played by Polish final buyers and their expectations in this regard. Research approach: to achieve the main goal, the author used the analysis of findings of primary surveys conducted by the questionnaire method. Basic research findings: based on the findings of primary surveys, the author drew the conclusion of very limited real market role of respondents treated by offerers like tolerated customers or in a worse way. At the same time, respondents’ expectations related to their market role were bigger. The visible marketing gap exists which makes it impossible to build the marketing partnership between final buyers and offerers. Practical implications: results of the analysis of the real market role of customers and their expectations in this scope should direct offerers’ marketing activities what is the key factor of implementation of the assumptions of the holistic marketing orientation. Social implications: the knowledge about the existing mentioned gap makes it possible for offerers to manage efficiently and effectively the relations with final buyers as well as to shape properly and use their marketing potential in the favourable way for both sides.Pozycja Sposoby i determinanty postrzegania przez pracowników wykonywanej pracy(Wydawnictwa Politechniki Łódzkiej, 2015) Baruk, Agnieszka IzabelaW artykule przedstawiono zagadnienia związane z postrzeganiem pracy przez wykonujących ją pracowników. Zwrócono uwagę na skutki pozytywnego i negatywnego stosunku pracowników do pracy. Analiza statystyczna wyników badań pierwotnych za pomocą metody analizy korespondencji pozwoliła na określenie występowania zależności między postrzeganiem pracy i trzema wybranymi zmiennymi z obszaru relacji wertykalnych. Wszystkie analizowane zależności były statystycznie istotne. Najsilniejsza zależność występowała między postrzeganiem pracy a stylem zarządzania, natomiast relatywnie słabsze zależności zidentyfikowano w przypadku tej samej zmiennej kolumnowej i dwóch pozostałych zmiennych, jakimi były sposób traktowania podwładnych i poczucie wywierania wpływu na losy przedsiębiorstwa. Zidentyfikowanie tych zależności i ich hierarchiczne uporządkowanie jest ważną wskazówką dla pracodawców, umożliwiającą właściwe kształtowanie środowiska pracy.