Artykuły (WM)
Stały URI dla kolekcjihttp://hdl.handle.net/11652/206
Przeglądaj
Pozycja Analiza opływu profilu turbiny wiatrowej przy małych liczbach Reynoldsa.(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej. Instytut Maszyn Przepływowych, 2013) Wiklak, Piotr; Smolny, AntoniCelem pracy było wykonanie obliczeń dla opływu profilu aerodynamicznego NACA0018 stosowanego w turbinach wiatrowych małej mocy o pionowej osi obrotu. Do numerycznego modelowania przepływu został wykorzystany program ANSYS CFX. Wyniki obliczeń porównano z badaniami eksperymentalnymi dla określenia dokładności oraz przydatności przyjętej metody do modelowania zjawisk aerodynamicznych w zakresie małych liczb Reynoldsa. Rezultaty pracy mają określić przydatności programu ANSYS CFX do wyznaczenia pola przepływu wokół profilu i określenia jego charakterystyk dla pracy turbiny.Pozycja Evaluation of 3D printed aerofoil models for wind tunnel testing.(Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Mechaników Polskich, 2014) Olasek, Krzysztof; Wiklak, PiotrPreparation of an appropriate model to conduct experiments is a crucial aspect of every science investigation. Usually, apart from the requirement to achieve a desired level of a model quality, it is also very important to keep in mind the costs and time of its manufacturing. The following paper provides an overview of various 3D printing techniques. Four models of a standard NACA0018 aerofoil were manufactured in different 3D printing methods. Various parameters of the models have been included in the analysis: surface roughness, dimension tolerance, strength, details quality, surface imperfections and irregularities as well as thermal properties.Pozycja Investigation on Aerodynamics of Super–Effective Car for Drag Reduction.(Lodz University of Technology. Faculty of Mechanical Engineering. Department Division of Dynamics., 2016) Cieśliński, Artur; Prym, Wojciech; Stajuda, Mateusz; Witkowski, DariuszThis paper focuses on shape optimization of a car body to be used in Shell Eco Marathon race. The work consists of the review of aerodynamic performance for currently used shapes, definition of the design constraints for the vehicle and recommendations for the final shape to be used in the oncoming Shell Eco Marathon editions. The designs are inspired by winning models, but adjusted to Iron Warriors technology and scaled accordingly to the driver’s space requirements. A range of velocities from 20 km/h to 45 km/h with 5 km/h interval is tested, giving idea about the full model performance. Results are then compared and the best solutions, concerning the coefficient and parameter taking into account the frontal area influence are recommended.