Przeglądaj {{ collection }} wg Autor "Zbierski, Krzysztof"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Bezkrzywkowy magnetoelektryczny rozrząd czterosuwowego silnika spalinowego(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2007) Zbierski, Krzysztof; Kapitaniak, Tomasz; Bocheński, Cezary; Mysłowski, JanuszMonografia dotyczy nowego zagadnienia w dziedzinie silników spalinowych, a mianowicie rozrządu bezkrzywkowego. Przedstawiono w niej koncepcję i teoretyczne podstawy bezkrzywkowego magnetoelektrycznego rozrządu, w którym zawory napędzane są tylko za pomocą siły elektrodynamicznej zmieniającej swój zwrot. Pozwoliło to, poza wałami rozrządu, popychaczami i dźwigniami zaworowymi, wyeliminować z silnika czterosuwowego także sprężyny zaworowe. Wymagany docisk zaworów do ich gniazd zrealizowano za pomocą również siły elektrodynamicznej. Zaprezentowano doświadczalne projekty, prototypy, obliczenia i badania eksperymentalne rozrządu magnetoelektrycznego. Na podstawie uzyskanych wyników badań i analiz stwierdzono, że rozrząd magnetoelektryczny charakteryzuje się zmiennością wszystkich geometrycznych parametrów. Można dzięki temu kształtować przebiegi wzniosu zaworów, uzyskując przebiegi o zmiennych skokach, początkach i końcach, a zatem przebiegi o zmiennych fazach. Takie właściwości rozrządu pozwolą w silniku spalinowym realizować różne opcje wymiany ładunku, wyłączanie z pracy dowolnego cylindra i dowolnej liczby cylindrów, hamowanie silnikiem, nawrotność silnika i wiele innych funkcji. Bezkrzywkowy magnetoelektryczny rozrząd jest rozwiązaniem opartym na polskim wynalazku, którego współtwórcąjest autor niniejszej monografii. Różni się on istotnie od rozrządów badanych przez wiodące w świecie instytuty i firmy silnikowe. Rozrządy te bowiem oparte są na innych koncepcjach, zwykle elektromechanicznych i nie posiadają wszystkich możliwości rozrządu magnetoelektrycznego. Materiał zawarty w monografii został zaczerpnięty z badań prowadzonych przez autora w ramach projektów badawczych finansowanych przez Komitet Badań Naukowych, a później Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Do monografii załączono płytę DVD z filmem przedstawiającym badania rozrządu magnetoelektrycznego.Pozycja Mikroprocesorowy układ sterowania magnetoelektrycznym napędem zaworów rozrządu silnika spalinowego(Instytut Automatyki Politechniki Łódzkiej, 2005) Dębowski, Andrzej; Kolasa, Tomasz; Kowalski, Marcin; Kossowski, Zbigniew; Zbierski, KrzysztofW referacie omówiono sposób sterowania liniowym napędem magnetoelektrycznym wykorzystanym jako napęd zaworów w tłokowym silniku spalinowym. Zasada działania tego napędu opiera się na wykorzystaniu wzajemnego oddziaływania pola magnetycznego wytworzonego przez nieruchome magnesy stałe oraz prądu płynący przez ruchomą cewkę nawiniętą na karkasie osadzonym na trzonku zaworu. Do sterowania omawianym napędem został wykorzystany mikroprocesor XC167 firmy Infineon Technologies oprogramowany w systemie uruchomieniowym firmy Phytec.