Analiza możliwości zwiększenia mocy tłokowych silników spalinowych

Ładowanie...
Miniatura

Data

2012

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Wydawnictwo Politechnika Łódzka
Lodz University of Technology. Press

Abstrakt

W artykule przedstawiono analizę czynników wpływających na moc tłokowego silnika spalinowego. Wyprowadzono zależność pozwalającą wyrazić moc jednostkową silnika jako funkcję kilku zmiennych (parametrów), które poddano szczegółowej analizie w kolejnych podrozdziałach. Stwierdzono, iż wymierny wzrost mocy silnika o określonych wymiarach głównych można uzyskać głównie dzięki dwóm czynnikom: poprawie sprawności napełnienia nv oraz wzrostowi gęstości powietrza na wlocie do cylindrów. Szczególnie ten drugi sposób cechuje duża skuteczność, a dodatkowo pozwala on na kształtowanie charakterystyk zewnętrznych silnika w sposób korzystny z punktu widzenia sposobu jego użytkowania (np. właściwości trakcyjnych napędzanego pojazdu).
The paper presents an analysis of parameters impacting the power of an IC engine. A relationship expressing the engine unit power as a function of some variables (parameters) had been found and those parameters had been thoroughly examined in successive subsections. It was found that - for a fixed engine size - a substantial increase of the engine power can be primarily attributed to two parameters: volumetric efficiency and air density at the engine inlet. The second parameter is particularly efficient in increasing the engine power and, additionally, it allows enhancing the shape of the engine characteristics from the point of view of its operating conditions (e.g. traction properties of a driven vehicle.)

Opis

Instytut Maszyn Przepływowych Politechnika Łódzka
Institute of Turbomachinery, Lodz Univeristy of Technology

Słowa kluczowe

silnik spalinowy, parametry pracy silnika, ładowanie silników spalinowych, IC engine, engine performances, air charging of engines

Cytowanie

Zeszyty Naukowe, Cieplne Maszyny Przepływowe, Turbomachinery no. 141 (z. 1132), 2012, str. 41-61